fredag 30 september 2011

Svamp och mys

God fredag!
Upptäckte att jag inte hade en endaste etikett som handlade om mat! Kan bero på att jag inte är så himla "hushållstekniskt" orienterad.
Här kommer i alla fall ett litet matinlägg.
Jag överraskade min "gubbe" förra helgen genom att ha plockat lite (eller rättare sagt mycket) svamp!! I egen skog. Innan andra hann före....
G överraskade mig genom att ha köpt massor av svamp på torget......
Ibland tänker man lika.
Mmmmmm!!!!!
Kantareller, trattisar, rödgul trumpetsvamp.

G (dvs. särbo/sambo/iblandbo, eller som en del av er andra säger DARLINGEN, eller omgivningen!) lagade en vildsvinsgryta med bl.a färskost i, den var såååå himla supergod!
Tror nog man kan göra samma gryta med vilket grytkött som helst egentligen.
Har inte receptet här just nu, men vill ni ha det så kommer det senare.

Ungsrostade rotsaker o klyftpotatis o majs fick jag till.

Idag bär det av till sommarstället igen och min tur att stå för godsakerna.
Tror det blir Åsas (Bakom Berget) Parmesanpanerade kycklingfiléer.


Ljusstakar från Nordal

Kommer nya saker till butiken hela tiden nu. Hade inte hunnit fota och sätt in på hemsidan det som kommit från Nordal, innan jag hör nästa lastbil brumma vid infarten.
Nu har dom i alla fall lärt sig att det är ingen idé att leta efter "lastkajen" här i skogen. Undrar verkligen om det finns webbutiker med lastkaj? Nä, nu gäller liten bil på skogsstigen, eller att vi "datar" bakom Konsum så jag kör hem sakerna själv.

Hängare från Nordal
Mattan kommer också från Nordal, men är väl lite för snygg för att säljas, eller???
Fast den skär sig till min soffa, men den är ändå dags att byta ut.

Säger varmt välkomna till de nya "följare" jag fått på bloggen!!
Ha en bra helg vänner! Vädret ser ut att vara med oss!

Kram
Barbro

11 kommentarer:

  1. det lät mumsigt...ha en underbar helg.kramis semlan(mys och hemtrevnad)

    SvaraRadera
  2. Å så mycket god svamp! Nu blev jag sugen på lite mustiga höstgrytor, såna som stått och puttrat halva dagen. Ska nog leta rätt på något av mina favoritrecept till helgen.

    Så fint du dukat till er festmåltid! Härliga ljusstakar och hängare och mattan ser fin ut.

    Ha en riktigt fin helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. På sätt och viss kul när man kommer på samma tanke, då känner man att det är "rätt" eller? Så tänker jag :)

    SvaraRadera
  4. Här frossar vi i svamp! Emma plockade härom dagen 10 liter trattisar och när de var torra så blev det en 2 literspåse full. Men det är klart är de torkade så behövs inte mycket för att få smak.
    Ha nu en riktigt trevlig helg, hoppas solen lyser på dig!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Så kul att ni tänkte på samma sak. Händer då och då att det blir så lustigt nog ;).
    Önskar verkligen att jag kunde lära mig och äta svamp, låter och ser så gott ut. Men jag kämpar på och det artar sig måste jag säga hihi..
    Önskar dig en trevlig helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Ni kanske är själsfränder som tänker så lika :)
    Det blr mycket svamp i maten hädanefter nu då. Gott!
    Så fint ni har vid ert matbord!
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Första gången jag tittar in här,så fint Du har det. Oj, så mycket svamp! måste nog kika lite bättre i skogen nu, trattisarna syns ju inte lika bra som dom gula.
    Vilka fantastiskt vackra ljusstakar och hängare!
    Vill ha!!!

    //lisamaja (Kärt och blandat)

    SvaraRadera
  8. Det lät inte alls fel med den anrättningen. Och underbart vackert har du det hemma.
    Hoppas du har en fin söndag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  9. Jag gjorde en paj med kantareller, brocoli i som var mycket uppskattad av de som åt! Fina ljusstakar du har fått! Kram Iréne

    SvaraRadera
  10. Du hittade mycket svamp, och så god mat ni lagade. En festmåltid för två, det ska man unna sig på helgen. Så fina ljusstakar, är lite tusen och en natt över dom. Jag tycker dom är superläckra.
    Kramar
    AnnaMaria
    Ps, vasken är full av sot, ska spraya på avfettningsmedel till och börja med

    SvaraRadera
  11. tack för kramen den behövdes och värmde....Kram

    SvaraRadera